Ju mer ost barnen äter, desto mindre karies har de. Det har forskare vid Umeå Universitet kommit fram till i en undersökning av matvanorna hos 124 barn. Resultatet visar att ost är det enda livsmedlet som påverkar förekomsten av karies.
Matvanorna hos 124 barn har studerats, första gången när de var cirka 6 månader och nästa gång när de var 4 år gamla. Forskarna har också registrerat tandborstningsvanor, förekomst av karies, hur ofta tänderna utsats för flour, samt förekomst av plack och tandköttsinflammation.
Man fann att ju mer ost barnen åt, desto mindre karies hade de. Detta samband var oberoende av andra faktorer. Barnen i studion hade goda tandborstningsvanor och utsatte ofta tänderna för flour, men de åt också mycket sockersötade livsmedel. Forskarna vill nu gå vidare för att undersöka varför osten kan ha skyddande effekt.