Ju fler gånger barn äter ost desto färre hål i tänderna har de. Detta har forskare från Umeå kommit fram till. De undersökte samband mellan karies, salivens innehåll av mikroorganismer som kan orsaka karies, och dieten, särskilt med fokus på konsumtionen av kolhydrater och mjölkprodukter, hos fyraåringar. Sammanlagt deltog 234 barn i studien.
Föräldrarna antecknade vad och hur mycket av olika livsmedel som barnen åt under fem dagar. Barn som aldrig åt ost eller bara gjorde det en gång under femdagarsperioden hade i genomsnitt 1,5 av tändernas ytor angripna av karies. De barn som åt ost fem gånger eller mer under perioden var utan karies.
Forskarnas slutsats är att ost kan ha en skyddande effekt mot karies hos barn som också redan tidigare har en låg frekvens av karies. Förklaringar kan vara att osten i stort sett inte innehåller kolhydrater, har ett högt innehåll av kalcium och fosfor och ett högt innehåll av bioaktiva peptider. Det är komponenter som kan medverka till att bibehålla jämvikten av mineraler vid tändernas ytor, stabilisera munnens pH eller förhindra att mikroorganismerna som orsakar karies fäster på tänderna och växer till. (HLM).
Källa: Öhlund, I., Holgerson, P. L., Bäckman, B., Lind, T., Hernell, O. & Johansson, I. 2007. Caries Research, 41, 26-33. Diet Intake and Caries Prevalence in Four-Year-Old Children Living in a Low-Prevalence Country.